تحریک کلاژن سازی پوست

 تحریک کلاژن‌سازی پوست

کلاژن فراوانترین و قوی‌ترین پروتئین در بدن است. فیبرهای کلاژن از اتصالات آمینو اسیدها شکل گرفته‌اند و حدود 75 درصد وزن پوست و 30 درصد کل پروتئینهای بدن را تشکیل می‌دهند. از لحاظ ساختاری کلاژن فیبرهای بلند پروتئین هستند که باعث استحکام پوست می‌شوند، به بازسازی و ساخت سلول‌های جدید کمک نموده و رطوبت پوست را تأمین می‌کند. تا زمانی که درصد کلاژن بالا باشد پوست نرم و محکم است. از اواسط 20 سالگی تولید کلاژن شروع به کم شدن می‌کند. در 80 سالگی مقدار کلاژن‌ها چهار برابر کمتر می‌شود که این علت تشکیل چروک‌ها را توضیح می‌دهد. از اینرو تحریک کلاژن سازی پوست و تأمین کلاژن برای داشتن پوستی شاداب و دارای قوام ضروری است.

مصرف ویتامین C و آهن کلاژن سازی را تحریک می‌کند ولی بر خلاف باور عموم کلاژن از طریق پوست جذب نمی‌شود. زیرا یک پروتئین بزرگ است و نمی‌تواند از لایه‌های پوست عبور کند. در نتیجه وجود آن در کرم‌ها نمی‌تواند باعث افزایش میزان کلاژن شود و فقط باعث هیدراته شدن پوست می‌گردد. در مقابل با استفاده از ترکیباتی که حاوی پپتیدها، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدانها هستند می‌توان کلاژن سازی را تحریک نمود.

روش‌های تحریک کلاژن‌سازی

  1. رژیم غذایی مناسب: شامل پروتئین و ویتامین به ویژه ویتامین A.
  2. مصرف محدود کافئین: مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کافئین می‌تواند تأثیر منفی روی سن پوست و درمان زخم‌ها داشته باشد.
  3. آنتی‌اکسیدان‌ها: آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و نوع خاصی از آنها در تولید کلاژن و بازسازی پوست مؤثرند. از جمله این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توان از انواع موجود در چای سبز، بلوبری، عصاره انار، دارچین و غیره نام برد.
  4. ویتامین C: یک ویتامین بسیار مؤثر برای تحریک کلاژن سازی است. هم در تغذیه و هم در سرم‌ها و کرم‌ها می تواند مفید باشد.
  5. رتینول (مشتقات ویتامین A): رتینول نوعی آنتی‌اکسیدان است که ساخت کلاژن را تحریک و نقش بازدارنده برای آنزیمهای تخریب کنندۀ کلاژن دارد. در استفاده از این ماده در روز و در دوره بارداری باید اجتناب شود.
  6. آلوئه‌ورا: اخیراً مطالعات نشان داده اند که مکمل‌های آلوئه ورا ساخت کلاژن را افزایش می‌دهند.

سرم‌ها و کرم‌های صورت اسنتا حاوی مواد فعال طبیعی بوده و در تحریک کلاژن‌سازی مؤثرند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات بیشتر

جستجو کردن