آیا عدم انجام تست حیوانی خطرناک است؟

آیا انجام ندادن تست حیوانی برای محصولات آرایشی و بهداشتی، انسان را در معرض خطر قرار می‌دهد؟

امروزه عدم تست حیوانی بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی یکی از موارد مهم در کلیۀ استانداردها و سرتیفیکیت‌های محصولات طبیعی است. انجام تست‌های حیوانی یک روش خشونت‌آمیز و غیر انسانی در نظر گرفته می‌شود و خوشبختانه با پیشرفت علم روش‌های جایگزین تست حیوانی به سرعت در حال رشدند. دلایل اصرار بر انجام تست حیوانی اغلب علمی نیستند. به راحتی و با روش‌های علمی می‌توان تست‌های جایگزین را جهت اطمینان خاطر انجام داد.

انواع تست‌های جایگزین:

1. کشت سلولی
تقریبا تمام سلول‌های انسانی و حیوانی قابل رشد در آزمایشگاه‌اند. سلول‌های انسانی برای ایجاد روش خلاقانه‌ای به نام اندام روی تراشه “organs-on-chips” که به جای حیوان برای مطالعات بیولوژیکی و فرایندهای بیماری و متابولیسم داروها قابل استفاده است.
کشت سلولی به عنوان روشی کلیدی در مواردی مانند سرطان، سپسیس، بیماری کلیوی و ایدز نقش داشته و بطور معمول در آزمایش ایمنی شیمیایی، تولید واکسن و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. بافت‌های انسانی
هر دو بافت سالم و بیمار اهدا شده از داوطلبان انسانی می‌تواند روش مناسب‌تری برای مطالعه بیولوژی و بیماری انسان نسبت به آزمایش روی حیوانات فراهم کند.

بافت‌های انسانی از طریق عمل جراحی (مانند بیوپسی ، جراحی زیبایی و پیوند) اهدا می‌شوند. مدل‌های پوستی و چشم که از بازسازی سلول‌ها ساخته شده‌اند جایگزین مناسب آزمایش‌های تحریک آمیز خرگوش‌اند.
از بافت انسان بعد از فوت نیز می‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال بافت مغزی پس از مرگ منجر به درک مهم در بازسازی مغز و تکمیل مطالعات بر روی بیماری‌های مولتیپل اسکلروزیس و پارکینسون شده است.

3. مدل‌های کامپیوتری
با پیشرفت کامپیوترها و ایجاد توانایی مدل‌سازی و مشابه‌سازی بدن انسان، امکان مطالعه و آزمایش‌های مجازی فراهم شده است. مدل‌های رایانه‌ای قلب، ریه‌، کلیه، پوست و سیستم گوارشی در حال حاضر وجود دارند. از آنها می‌توان برای انجام آزمایش‌های مجازی بر اساس اطلاعات موجود و داده‌های ریاضی استفاده کرد.

4. مطالعات بر روی داوطلبان
پیشرفت‌های سریع در فن‌آوری، امکان توسعه ماشین‌های اسکن پیشرفته، تکنیک‌های ضبط، microdosing و غیره را فراهم کرده است که می‌تواند برای مطالعه ایمن داوطلبان انسانی استفاده شود.

جایگزینی تست حیوانی به معنی قرار دادن انسان در معرض خطر نیست!

در اسنتا عدم تست حیوانی دارای اهمیت است و  از هیچ ماده اولیه‌ای که تست حیوانی روی آن انجام شده باشد استفاده نمی‌شود. همچنین روی محصولات نیز تست حیوانی انجام نمی‌شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات بیشتر

جستجو کردن