روتین پوستی مناسب برای داشتن پوست خوب

روتین پوستی مناسب برای داشتن پوست خوب

داشتن پوست خوب تنها به علت DNA خوب نیست. عادت و روتین روزانه شما در آنچه در آیینه می‌بینید تأثیر زیادی دارد. اینکه چه محصولی را دوست دارید، پزشک شما چه توصیه‌ای می‌کند، نظرات مختلف در مورد محصولات مختلف چیست بسیار گیج کننده است. نهایتاً انتخاب روتین پوستی کاملاً شخصی است، اما در نظر گرفتن نکات زیر به انتخاب مناسب‌تر کمک می‌کند.

روتین پوستی سه مرحله اصلی دارد:

1. شستشو

اساسی‌ترین مرحله و شروع یک روتین پوستی است. پوست در تماس با آلودگی‌ها و محصولات آرایشی است که باید از روی پوست پاک شوند. شستشوی دوبار در روز برای جلوگیری از بسته شدن منافذ و ایجاد جوش و لک لازم است. استفاده از اسکراب‌های ملایم یک تا سه بار در هفته توصیه می‌شود. از اسکراب‌های زبر مانند پوسته گردو اجتناب کنید.

2. استفاده از تونر

تونر نه تنها یک تکمیل کننده برای حذف آلودگی‌ها از سطح پوست است بلکه یک مکمل برای تأمین مواد مغذی و تقویت کننده پوست است. تونر باید بعد از شستشو و قبل از مرطوب کننده استفاده شود. همچنین در تنظیم pH پوست مؤثر است. وجود موادی مانند ویتامین C، هیالورنیک اسید، رز واتر، عصاره چای سبز به حذف سلول‌های مرده، تقویت پوست، رفع التهاب و جوش کمک می‌کند.
نکته مهم: تونرهای حاوی اسیدهای لایه‌بردار را فقط در شب استفاده کنید.

3. مرطوب کننده و مواد فعال

می‌تواند شامل سرم‌ها و کرم‌ها باشد. نوع مرطوب کننده به پوست شما بستگی دارد. هر چقدر پوست خشک‌تر باشد، نیاز به کرم مرطوب کننده با چربی بیشتر دارد. در پوست‌های چرب کرم‌های با پایه آب و در پوست‌های خیلی خشک بالم‌ها (فاقد آب) توصیه می‌شود.

در انتخاب هر کدام از محصولات هر مرحله باید نوع و مشکلات هر ناحیه از پوست خود را در نظر بگیرید. به عبارتی با استفاده از محصولات مناسب باید هر روز تغییر را در پوست خود ببینید. اما انتظار تغییر فوری نداشته باشید. تغییرات باید در طول زمان و با تداوم حاصل شوند. همچنین ترتیب روتین پوستی و استفاده از محصولات اهمیت دارد. رعایت این ترتیب این فرصت را به پوست می‌دهد تا بهترین بهره را از هر محصول ببرد. استفاده از کرم مرطوب کننده یا سرم صورت روی پوست آلوده اجازه جذب کامل همه ترکیبات و مواد مغذی موجود در کرم را نمی‌دهد. حتی اگر بهترین کرم را استفاده کنید باز تأثیر کافی را نخواهد داشت. روتین مناسب پوستی برای داشتن پوستی سالم و شفاف لازم است.

استفاده از ماسک‌های صورت یک تا سه بار در روتین هفتگی پوست به پاکسازی، آبرسانی و تقویت بیشتر پوست کمک می‌کند.

اما گاهی با وجود داشتن روتین جدی مشاهده می‌شود که محصولات اثر لازم را روی پوست ندارند.

مواردی که می‌تواند اثر محصولات مراقبت پوستی شما را کاهش دهد عبارتند از:

1. تاریخ انقضاء

مانند غذا محصولات آرایشی و بهداشتی هم تاریخ انقضاء دارند. بعد از اتمام تاریخ انقضاء کرم‌ها و سایر محصولات اثر خود را از دست می‌دهند.

2. نیاز به تغییر محصولات

حتی بهترین محصولات هم ممکن از در اثر عادت پوست به آنها تأثیرشان را از دست دهند.

3. تغییر بر اساس شرایط آب و هوایی

بر اساس نوع پوست و شرایط آب و هوایی محل زندگی ممکن نیاز باشد روتین پوستی در فصل‌های مختلف تغییر کند.

4. استفاده از محصولات به ترتیب و ترکیب درست

به اندازه انتخاب محصولات مناسب، ترتیب استفاده از محصولات نیز اهمیت دارد. بعد از شوینده معمولاً باید از رقیق به غلیظ محصولات را استفاده نمود.
همچنین ترکیب درست محصولات نیز اهمیت دارد. به طور مثال نباید ترکیب حاوی رتینول و AHAs را در یک روز استفاده نمود.

5. پوست شما به استراحت نیاز دارد

گاهی پوست شما نیاز به استراحت و روزه پوست (Skin Fast) دارد. به مدت یک یا دو هفته فقط از شوینده و مرطوب کننده استفاده کنید و به پوست استراحت دهید.

—————————————————-

اگر این مطلب مورد توجه‌تان قرار گرفته، مطالعه مقاله محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا نیز به شما توصیه می‌شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات بیشتر

جستجو کردن