پلاستیک و نگرانی‌ها در محصولات آرایشی و بهداشتی

پلاستیک و نگرانی‌ها در محصولات آرایشی و بهداشتی

تصاویر دلخراش حیوانات مرده بر اثر خوردن پلاستیک و اثرات فاجعه بار پسماندهای پلاستیکی در تخریب محیط زیست مدت‌هاست که واژه پلاستیک را به یک نگرانی برای انسان تبدیل کرده و زنگ خطر برای حفاظت از محیط زیست به صدا در آمده است. این روزها تعداد مصرف‌کنندگانی که دارای ذهنیت سبزاند در حال افزایش­ است. خط مشی و تفکر سبز سازگار با محیط زیست یک دستاورد نو در صنعت آرایشی و بهداشتی است که نه تنها شامل عدم استفاده از پلاستیک است بلکه مواردی مانند عدم انجام آزمایش در روند تولید محصولات بر روی حیوانات، عدم استفاده از مواد مضر، عدم استفاده از ریزپلاستیک‌ها، به حداقل رساندن اتلاف و مصرف بهینه انرژی را نیز شامل می­‌شود.

با وجود دغدغه همه ما برای مهربانی با زمین، در صنعت آرایشی و بهداشتی نمی‌توان کاملاً به صورت صفر و یک با پلاستیک برخورد کرد و به ناچار و با دانش امروز مجبور به رعایت اعتدال هستیم. اما این صنعت در جهت استفاده از محصولات پایدار و بدون پسماند در حال حرکت و پیشرفت است.

آیا تنها عامل نگران‌کننده بسته‌بندی محصولات است؟

بر خلاف تفکر رایج، بسته­‌بندی پلاستیکی نباید تنها دغدغه ما باشد. به عنوان مثال ذرات پلاستیک به کار رفته در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی (PCCP) یا plastic particles in personal care and cosmetic product معروف به ” Microbeads” یک آلودگی بالقوه برای آب و محیط زیست می­‌باشند. Microbeads  ذرات جامد با سایز 1 تا 50 میکرومتر، از جنس پلاستیک، نامحلول در آب و تجزیه‌­ناپذیرند. کاربرد ریز پلاستیک‌ها در محصولات آرایشی و بهداشتی‌ بسیار فراتر از استفاده از آن‌ها به عنوان دانه‌­های اسکراب است. به طور مثال در یک ژل شستشوی بدن که در آزمایشگاه جهت ذرات پلی­‌اتیلن آنالیز شده است، تقریباً به همان اندازه مواد پلاستیکی به کار رفته در ظرف پلاستیکی، در ژل مورد آزمایش ذرات پلاستیکی‌ وجود داشت.

در جدول زیر چند نمونه از موادی که در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می­‌گیرند ذکر شده­ است:

چند نمونه از Microbeads  به کار رفته در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی

                                      کاربرد                 پلیمر
حجم دهی، کنترل ویسکوزیته (به عنوان مثال کرم های ضد چروک)

Nylon-12 (polyamide-12)

چسب، تشکیل فیلم، ثابت کننده مو، کنترل ویسکوزیته و glitters

Poly (ethylene terephthalate)

تشکیل فیلم (به عنوان مثال ماسک صورت، ضد آفتاب، ریمل مژه و ابرو)

Polyurethane

تشکیل فیلم در ضد آفتاب و محصولات ضد آب و ژل کننده (Gellant) (به عنوان مثال رژ لب و کرم‌های دست)

Ethylene/acrylate copolymer

تثبیت کننده امولسیون، مراقبت پوست

Poly (propylene terephthalate)

 

 

 

دغدغه‌های اسنتا

در همین راستا مادر اِسنتا تلاش کرده­‌ایم تا حد امکان در جهت حفظ محیط زیست گام برداریم. مهمترین گام ما حذف مواد شیمیایی مضر و استفاده از مواد اولیة کاملاً طبیعی است. با استفاده از محصولات اسنتا هیچ ماده مضر شیمیایی به بدن شما، به محیط زیست  وارد نمی‌­شود. همچنین به هیچ عنوان از Microbeads  یا ریز پلاستیک‌ها در تولید محصولات اسنتا استفاده نمی­‌گردد.

در بسته­‌بندی نیز تمام تلاش خود را در عدم به کارگیری از پلاستیک به کار برده­‌ایم. از قوطی‌هایی استفاده می­‌کنیم که از شیشه یا مواد بیوپلیمری  قابل بازیافت  (Biopolymers and Biodegradable) ساخته شده‌­اند. هر چند که استفاده از شیشه نیز باعث نگرانی از آسیب‌­دیدگی و شکستگی در هنگام ارسال محصولات  می‌­شود. از این رو استفاده از پلاستیک‌های حبابدار برای ارسال امن لازم می­‌باشد. در مورد برخی از محصولات نیز هنوز موفق به استفاده از مواد جایگزین زیست تجزیه­‌پذیر (Biodegradable) نشده­‌ایم. اما به طور مداوم به دنبال افزایش استفاده از مواد تجزیه­‌پذیر هستیم.

همچنین امکان پر کردن مجدد قوطی‌ها را فراهم نموده‌ایم.

به امید داشتن زمینی سبز، عاری از پلاستیک و مواد شمیایی مضر.

References:

  1. Plastics in Cosmetics: Are we polluting the environment through our personal care? Plastic ingredients that contribute to marine microplastic litter.

        ISBN: 978-92-807-3466-9.

  1. Cosmetic Ingredient Review. 2011. Silylates and surface modified siloxysilicates as used in cosmetics. Final safety assessment, Washington D.C. 25 pp.
  2. Human body burdens of chemicals used in plastic manufacture. Phil. Trans. R. Soc. B 364, 2063–2078.

‫4.5/5 ‏‫(2 نظر)‬

مقالات بیشتر

جستجو کردن