ترکیبات کومدِوژِنیک و جوش‌زا

 کومدِوژِنیک به چه معنی است؟

  کومدِوژِنیک در معنای لغوی به معنی ترکیبی است که عامل بستن منافذ پوست و ایجاد جوش، به ویژه جوش‌های سر سیاه است. کومدون­‌ها نوعی برجستگی­‌های سطح پوست می­‌باشند که در نتیجه مسدود شدن منافذ پوست ایجاد می‌گردد. این برجستگی­‌ها به آکنه تبدیل می‌­شوند. در مقابل ترکیبات غیر کومدوژن­‌زا (Non-Comedogenic)، ترکیباتی‌اند که نقشی در بستن منافذ و در نتیجه ایجاد جوش ندارند.

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که جوش می­‌زنید، هر چیزی که دارای خاصیت کومدِوژِنیک است را به پوست خود نزنید. کلمه فاقد روغن (Oil Free) به معنی کومدِوژِنیک نبودن نیست. با این حال قوانین، لیست­‌های کاملاً دقیق و آنالیزهای استاندارد به عنوان راهنما و مرجع برای این ترکیبات وجود ندارد.

چرا تست­‌ها و جداول اعلام شده کاملاً دقیق نیستند؟

چون این تست‌­ها در شرایط واقعی انجام نشده‌اند. هر ماده به تنهایی روی صورت تست و میزان کومدِوژِنیک بودن آن بررسی گردیده است. تعداد مواد اولیه مورد استفاده بسیار زیاد است و برای همه آنها تست انجام نشده است. از طرفی مواد مختلف روی افراد مختلف تأثیر متفاوت دارند. همچنین عوامل مختلف دیگری مانند بیماری، عوامل محیطی، نوع پوست و غیره هم در ایجاد جوش مؤثر می‌باشند.

اما در کل همچنان استفاده از اطلاعات موجود به عنوان راهنمای انتخاب محصول مناسب برای مراقبت از پوست کمک کننده است.

آیا مواد طبیعی می‌توانند کومدِوژِنیک باشند؟

اینکه تصور گردد هر ماده طبیعی یا گیاهی برای پوست آسیب زا نیست یک تصور بسیار غلط است. امروزه روغنها و کره‌های گیاهی زیادی نسبت به گذشته در دسترس‌اند و تمایل به استفاده از آنها نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. اما متأسفانه بدون در نظر گرفتن این نکته که بعضی از این ترکیبات با وجود طبیعی بودن، برای صورت مضرند، منافذ را می‌بندند و عامل ایجاد جوش هستند، فروش و استفاده از آنها در سطح وسیعی در جریان است.

طبق مطالعات، یک جدول مقایسه و ضریب کومودوژنیک برای روغن‌­ها و کره‌­های گیاهی، که به طور وسیعی در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده‌اند، موجود است. در این مقیاس از معیار 0 تا 5 استفاده گردیده که به شرح زیر می‌­باشند:

  • ترکیبات با ضریب 1: اصلاً منافذ صورت را نمی‌­بندند.
  • ترکیبات با ضریب 2: به مقدار بسیار کم منافذ را می­‌بندند.
  • ترکیبات با ضریب 3: به میزان متوسط منافذ را می­‌بندند.
  • ترکیبات با ضریب 4: نسبتاً زیاد منافذ را می­‌بندند..
  • ترکیبات با ضریب 5: خیلی زیاد منافذ را می­‌بندند.

غیر کومدوژنیک

Non-Comedogenic ترکیباتِ با ضریب 2 به پایین محسوب می‌شوند و کسانی که مستعد جوش می‌باشند به طور قطع با روغن‌های با ضریب بالا دچار جوش خواهند شد. البته همواره این نکته را باید در نظر داشت که تأثیر روغن‌ها بر پوستِ افراد مختلف متفاوت است علاوه بر این باید ترکیب اسیدهای ضروری موجود در روغن‌ها و تأثیر آنها بر انواع پوست را نیز در نظر گرفت.

در جدول زیر تعدادی از روغن‌های متداول همراه با ضریب کومدِوژِنیک را مشاهده می‌نمایید. برای لیست کاملتر بر روی این لینک کلیک کنید.

 

 

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید روغن نارگیل با ضریب 4 یک ترکیب بسیار جوش‌زاست و برای استفاده در محصولاتی که بر روی پوست باقی می‌مانند توصیه نمی‌شود.

همانطور که اشاره شد ترکیبات شیمیایی نیز می­توانند دارای خاصیت کومدِوژِنیک باشند. در زیر تعدادی از مواد کومدِوژِنیک لیست گردیده‌اند که بهتر است اگر از آن دسته از افرادی هستید که جوش می زنید با دیدن آنها در لیست مواد تشکیل دهنده از انتخاب آن محصول خودداری کنید.

 

PEG 2- Sulfosuccinate
PEG 8 Stearate

ٰPG Monosteara
PPG 2 Myristyl Propionate

PEG 200 Dilaurate
Plankton
Polyglyceryl-3 Diisostearate
Potassium Chloride

Sodium Laureth Sulfate

Oleic acid
Oleyl alcohol, 50% in propylene glycol

Sodium Lauryl SulfatePropylene

Glycol Monostearate

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات بیشتر

جستجو کردن