مقایسه صابون‌های طبیعی و شیمیایی

مقایسه صابون‌های طبیعی و شیمیایی

صابون محصولی است که در طول روز به دفعات استفاده می‌شود. اما هر صابونی برای پوست مناسب نیست. صابون‌ها به دو دسته کلی صنعتی و طبیعی تقسیم می‌شوند. صابون‌های طبیعی از ترکیبی از روغن‌ها، کره‌های گیاهی، عصاره‌ها و افزودنی‌های طبیعی تهیه می‌شوند. از اینرو غنی از املاح، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و به لطافت و سلامت پوست کمک می‌کند. تهیه این صابون‌ها در زمان طولانی‌تری انجام می‌شود و مواد اولیۀ مورد استفاده در آنها معمولاً با کیفیت‌تر و گران‌تر است، این قیمت بالاتر این صابون‌ها را نسبت به نوع صنعتی توجیه می‌کند. مزایای استفاده از صابون‌های طبیعی و دست‌ساز نسبت به صابون‌های شیمیایی بسیار است. اما بسیاری از مردم شامپو بدن و صابون مایع شیمیایی را به علت استفاده راحت‌تر به صابون‌های طبیعی ترجیح می­‌دهند. جایگزینی شوینده‌های شیمیایی با صابون طبیعی علاوه بر سلامت پوست و انسان بر محیط زیست نیز تأثیر مستقیم دارد. به طور مثال بر اساس تحقیقاتی مشخص شده در یک ژل شستشوی بدن که در آزمایشگاه جهت ذرات پلی­‌اتیلن آنالیز شده است، تقریباً به همان اندازه مواد پلاستیکی به کار رفته در ظرف پلاستیکی، در ژل مورد آزمایش نیز ذرات پلاستیکی‌ وجود داشت.

 

 

 چرا باید صابون‌های طبیعی را به جای شوینده‌­های شیمیایی و شامپو بدن استفاده کرد؟

  1. مواد اولیه: صابون‌های طبیعی از روغن‌ها و کره‌های گیاهی تهیه می‌شود. از این رو باعث رهایی پوست از خشکی و حساسیت‌های پوستی می­‌گردد. صابون‌های شیمیایی به دلیل درصد بالای مواد شیمیایی بیشتر یک شوینده  (Detergent) می‌­باشد.
  2. بدون نگهدارنده و مواد شیمیایی: صابون‌های شیمیایی حاوی نگهدارنده‌های مضر شیمیایی، اسانس‌ها و رنگ‌های مصنوعی است، در حالیکه صابون‌های طبیعی فاقد این مواد می‌­باشد. عمدتاً در تهیه این صابون‌ها از میوه­‌ها، گیاهان دارویی و یا رنگ‌های معدنی به جای رنگ و اسانس استفاده می‌­شود.
  3. گلیسیرین: گلیسیرین ماده‌ایست که طی فرآیند ساخت صابون‌های دست‌ساز تولید گردیده و در آن باقی می‌ماند. گلیسیرین مرطوب کننده، نرم کننده و ضد التهاب است. همچنین به بهبود الاستیسیته پوست کمک می‌­کند. در صابون‌های شیمیایی گلیسیرین تولید شده در فرایند صابونی شدن، استخراج می­‌شود. گلیسیرین عامل اصلی در آبرسانی و مرطوب­‌کنندگی صابون‌های طبیعی در مقایسه با صابون‌های شیمیایی است.
  4. افزودنی‌ها: صابون‌های طبیعی به روش سرد تولیدشده و این به حفظ بیشتر خواص افزودنی‌های مورد استفاده در آنها کمک می­‌کند.
  5. محیط زیست: با حذف مواد شیمیایی مواد شیمیایی کمتری وارد سیستم آب و فاضلاب می‌شود. از طرفی استفاده از قوطی پلاستیکی در صابون‌های مایع، بطری‌های زیادی وارد طبیعت می‌کند.

صابون‌های طبیعی اسنتا از کره‌­ها و روغن‌­های گیاهی تهیه شده ­‌است. در این محصولات هیچ‌­گونه ماده حیوانی استفاده نمی­‌شود. کلیه افزودنی‌ها شامل مواد طبیعی مثل پوره تازه میوه­‌ها، جلبک، خاک رس‌های فرانسوی، شکلات و غیره می­‌باشند. رنگ‌های مورد استفاده از نوع معدنی می­‌باشد.

 

صابون

‫0/5 ‫(0 نظر)

مقالات بیشتر

جستجو کردن